سایت عصر اسلام

 

     

 
 
             

کیبورد فارسی

جستجوی پیشرفته

 

28 ارديبهشت 1403 09/11/1445 2024 May 17

 

فهـرست

 
 
  صفحه اصلی
  پيامبر اسلام
  پيامبران
  خلفاى راشدين
  صحابه
  تابعين
  قهرمانان اسلام
  علما، صالحان وانديشمندان
  خلفاى اموى
  خلفاى عباسى
  خلفاى عثمانى
  دولتها و حكومتهاى متفرقه
  جهاد و نبردهاى اسلامی
  اسلام در دوران معاصر
  آينده اسلام و علامات قيامت
  عالم برزخ و روز محشر
  بهشت و دوزخ
  تاریخ مذاهب و ادیان دیگر
  مقالات تاریخی متفرقه
  شبهات و دروغ‌های تاریخی
  تمدن اسلام
  كتابخانه
  کلیپهای صوتی
  کلیپهای تصویری
  عضویت در خـبرنامه
  در مـورد سایت
  ارتبـاط با ما
  تمـاس با ما
 
 
 

آمـار سـا یت

 
تـعداد کلیپهای صوتي: 786
تـعداد کلیپهای تصويري: 0
تـعداد مقالات متني: 1144
تـعداد كل مقالات : 1930
تـعداد اعضاء سايت: 573
بازدید کـل سايت: 6850616
 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت جامع فتاوی اهل سنت و جماعت

سایت مهتدین

 
 

 

 

 

 

 

شماره: 30   تعداد بازدید: 7768 تاریخ اضافه: 2016-03-20

اعمالی که باعث می شود آتش جهنم صاحبش را لمس نکند!

اعمالی که باعث می شود آتش جهنم صاحبش را لمس نکند!


به طور کلی می توان گفت اطاعت کردن از الله عزوجل و تبعیت از رسول الله صلی الله علیه وسلم که در انجام اوامر و دوری از نواهی ایشان نهفته است، اصل و اساس رسیدن به بهشت و نجات از آتش جهنم است. اما معصیت و سرپیچی از الله و رسولش، باعث ورود به آتش می شود. همان طور که الله جل و علا می فرماید: {و هرکس از الله و رسولش اطاعت کند، وی را به باغ هايی وارد می کند که از زير آن نهرها جاری است، در آن جاودانه اند، و اين پيروزی بزرگی است و هر کس از الله و رسولش نافرمانی کند و از حدود وی تجاوز کند، او را به آتشی وارد می کند که جاودانه در آن خواهد ماند و برای او عذاب خوار کننده ای است}[1].


همچنین رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند: "تمام امتی وارد بهشت می شوند مگر کسی که خودش نخواهد. گفتند: ای رسول الله! و چه کسی نمی خواهد؟ فرمودند: هرکس مرا اطاعت کند وارد بهشت می شود و هرکس از من سرپیچی کند به راستی که امتناع ورزیده است"[2].


اما به صورت مفصل باید گفت که رسول الله صلی الله علیه وسلم اعمالی را نام برده اند که با انجام آن آتش جهنم بر شخص حرام می شود و این تشویقی است برای ما تا به انجام آن ها بپردازیم و خالصانه برای رضا و خشنودی الله تعالی انجام دهیم.

از جمله ی آن ها:


1.     گفتن لا اله الا الله با اخلاص و یقین:


رسول الله صلی الله علیه وسلم به معاذ رضی الله عنه فرمودند: "هیچ کسی نیست که صادقانه از قلبش شهادت دهد که هیچ الهی جز الله یگانه وجود ندارد و همانا محمد، رسول الله است، مگر اینکه الله، آتش جنهم را بر وی حرام می کند"[3].

و می فرمایند: "همانا الله، آتش را بر کسی که لا اله الا الله بگوید و با آن براستی رضایت الله را بخواهد، حرام کرده است".


2.     اخلاق نیکو و نرم خویی:


رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: "آیا شما را با خبر نسازم از کسی که بر آتش حرام است یا کسی که آتش بر او حرام شده است؟!  بر هر شخصی که صمیمی، نرم خو و برطرف کننده نیازها  دیگران و در امر و نهی تابع شریعت است"[4].


ملا علی قاری رحمه الله می فرماید: "یعنی: آتش حرام است بر هر شخصی که نیازهای دیگران را برطرف می کند، و گشاده رو، مهربان و نرم خو است"[5].


3.     غبارآلود شدن قدم در راه الله:

رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند: "هر کس  قدم هایش در راه الله، غبارآلود شود آتش دوزخ بر او حرام خواهد شد"[6].


همچنین می فرمایند: "کسی که قدم هایش، ساعتی در روز در راه الله عزوجل، غبارآلود شود، آن دو (دو قدمش) بر آتش حرام می شود"[7].


در روایتی آمده است که ابو مصبح المقرائی فرمود: "همین طور که ما در سرزمین روم همراه قومی که که مالک بن عبدالله الخثمعی سرپرست آنان بود از کنار مالک بن جابر به عبدالله می گذشت که بر زمین راه می رفت و قاطری همراهش بود. مالک به او گفت: ای ابوعبدالله! سوار شو الله برایت سواری داده است...! جابر گفت: به حیوانم نیکی می کنم، از قومم بی نیازم و شنیدم که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: هر کس که قدم هایش در راه الله، غبارآلود شود، الله، آتش را بر او حرام کرده است.


مالک از این سخن وی شگفت زده شد، پس به راه افتاد تا جایی که صدایش را بشنود با صدایی بلند ندایش داد: ای ابوعبدالله! سوار شو الله برایت سواری داده است.!


جابر دانست که وی از او می خواهد صدایش را بالا ببرد – تا دیگران هم این حدیث بشنوند –، پس گفت: به حیوانم نیکی می کنم، از قومم بی نیازم و شنیدم که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: هرکس که قدم هایش در راه الله، غبارآلود شود الله، آتش را بر او حرام می کند.

پس مردم از مَرکَب هایشان پايين پریدند. هیچ روزی را مانند آن روز ندیدیم که در آن تعداد پیاده ها بیشتر باشد!!!"[8]


4.     نماز:

رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند: "الله، اثر سجده را بر آتش حرام کرده است"[9].


همچنین می فرمایند: "کسی که بر نمازهای پنج گانه، وضوهایش، و مواقیت آن ها، رکوع و سجده های آن ها محافظت کند و آن را فقط برای الله بخواند، الله او را بر آتش حرام می نماید"[10].


5.     مواظبت بر خواندن چهار رکعت نماز سنت قبل از نماز ظهر و چهار رکعت بعد از نماز ظهر:

رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: "هرکس بر چهار رکعت، قبل از نماز ظهر و چهار رکعت بعد از آن، محافظت کند الله او را بر آتش حرام نموده است"[11].


6.     ذکر الله و شهادت دادن به توحید و یگانگی اش هنگام مرگ:

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند: "زمانی که بنده بگوید: (لا اله الا الله و الله اکبر)، الله عزوجل می گوید: بنده ام راست گفت، هیچ الهی جز من نیست و من بزرگترم.


و زمانی که بنده ام بگوید: (لا اله الا الله وحده)، می گوید: بنده ام راست گفت، هیچ الهی جز من که یگانه ام نیست.


و زمانی که بگوید: (لا اله الا الله لا شریک له)، می گوید: بنده ام راست گفت: هیچ الهی جز من نیست و شریکی ندارم.


و زمانی که بگوید: (لا اله الا الله له الملک و له الحمد)، می گوید: بنده ام راست گفت: هیچ الهی جز من نیست، پادشاهی و حمد و ستایش برای من است.


و زمانی که بگوید: (لا اله الا الله و لا حول و لا قوة الا بالله)، می گوید: بنده ام راست گفت: هیچ الهی جز من نیست و هیچ نیرو حرکتی نیست مگر به اراده ی  من.


سپس رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: اگر این در هنگام مرگ، روزی کسی شود، آتش او را لمس نخواهد کرد"[12].


7.     گریه کردن از خشیت الله و نگهبانی در راه الله:

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند: "دو چشم اند که آتش آنان را لمس نمی کند: چشمی که به خاطر خشیت از الله، گریه کرده است و چشمی که بیدار مانده تا در راه الله، نگهبانی دهد"[13].


8.     غض بصر – عدم نگاه کردن به حرام –:


رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند: "سه نفر هستند که چشمانشان آتش را نخواهد دید: چشمی که در راه الله نگهبانی داده، چشمی که به خاطر خشیت از الله، گریه کرده باشد و چشمی که از نگاه کردن به آنچه که الله حرام نموده دوری کرده باشد"[14].


9.     صبر داشتن هنگام از دست دادن فرزند:

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند: "هرمسلمانی که سه فرزند، از دست بدهد آتش به او نمی رسد مگر به اندازه ی کفاره ی قسم"[15].


نووی رحمه الله می فرماید: "علماء گفته اند: (کفاره ی قسم) یعنی آنچه که باعث تحقق یافتن سوگند می شود که همان قَسَم هست و تفسیر آیه ای است که الله تعالی می فرماید: {و همانا هیچ یک از شما نیست مگر اینکه وارد آن می شود}[16] و این قول ابوعبیده و اکثریت علماء است، که تقدیر آن این گونه است: یعنی: به الله سوگند که هیچ یک از شما نیست مگر اینکه وارد آن می شود. ابن قُتَیبه می فرماید: منظور مدت زمان اندکی است که وارد می شود. همچنین گفته است: و (کفاره ی قسم) در این مورد در کلام عرب استفاده می شود. و گفته شده: تقدیر آن: و نه به اندازه ی کفاره ی قسم هم وارد نمی شود، یعنی: اصلا آتش به او نمی رسد حتی به اندازه ی کمی مانند کفاره ی قسم، همچنین منظور از کلام الله که می فرماید: {و همانا هیچ یک از شما نیست مگر اینکه وارد آن می شود}، پل صراط است، یعنی پلی که بر جهنم بنا شده است. برخی گفته اند: یعنی ایستادن در کنار آن"[17].


همچنین رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند: "هرکس سه فرزندش را دفن کند – یعنی از دست بدهد – الله تعالی آتش را بر او حرام کرده است"[18].

 

این ها برخی از اعمالی بودند که هر کس آن را انجام دهد، الله عزوجل، آتش را بر او حرام می سازد.


از الله تعالی خواستاریم که به ما و شما را توفیق عنایت نماید.


اما نباید فراموش کنیم همان طور که گفتیم: به طور کلی اطاعت از الله و رسولش صلی الله علیه وسلم باعث دور ماندن از آتش و وارد شدن به بهشت می شود.

 

مترجم: ام احمد

https://islamqa.info

 



[1] {وَمَنْ يُطِعِ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚوَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ﴿١٣﴾وَمَنْ يَعْصِ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ} نساء:13-14

[2] "كُلُّ أُمَّتِي يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ أَبَى. قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَنْ يَأْبَى؟ قَالَ: مَنْ أَطَاعَنِي دَخَلَ الْجَنَّةَ، وَمَنْ عَصَانِي فَقَدْ أَبَى" روایت بخاری.

[3] "مَا مِنْ أَحَدٍ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ صِدْقًا مِنْ قَلْبِهِ إِلَّا حَرَّمَهُ اللَّهُ عَلَى النَّارِ" روایت بخاری و مسلم.

[4] "أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِمَنْ يَحْرُمُ عَلَى النَّارِ أَوْ بِمَنْ تَحْرُمُ عَلَيْهِ النَّارُ؟ عَلَى كُلِّ قَرِيبٍ هَيِّنٍ سَهْلٍ" روایت ترمذی و آن را حسن غریب دانسته و آلبانی آن را صحیح دانسته است.

[5] "تحفه الاحوذی" 7/160

[6] "مَنْ اغْبَرَّتْ قَدَمَاهُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ حَرَّمَهُ اللَّهُ عَلَى النَّارِ" روایت بخاری.

[7] "مَنْ اغْبَرَّتْ قَدَمَاهُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ سَاعَةً مِنْ نَهَارٍ فَهُمَا حَرَامٌ عَلَى النَّارِ" روایت احمد. آلبانی آن را صحیح دانسته است.

[8] "عن أبي المصبح المقرائي قال: بينما نحن نسير بأرض الروم في طائفة عليها مالك بن عبد الله الخثعمي إذ مر مالك بجابر بن عبد الله وهو يمشي يقود بغلاً له، فقال له مالك: أي أبا عبد الله، اركب، فقد حملك الله، فقال جابر: أصلح دابتي، وأستغني عن قومي، وسمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: (من اغبرت قدماه في سبيل الله حرمه الله على النار) فأعجب مالكاً قولُه، فسار حتى إذا كان حيث يسمعه الصوت ناداه بأعلى صوته: يا أبا عبد الله، اركب، فقد حملك الله، فعرف جابر الذي أراد برفع صوته، وقال: أصلح دابتي، وأستغني عن قومي، وسمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: (من اغبرت قدماه في سبيل الله حرمه الله على النار) فوثب الناس عن دوابهم، فما رأينا يوما أكثر ماشيا منه" روایت ابن حبان در صحیحش، آلبانی آن را صحیح دانسته است.

[9] "حَرَّمَ اللَّهُ عَلَى النَّارِ أَنْ تَأْكُلَ أَثَرَ السُّجُودِ" روایت بخاری و مسلم.

[10] "مَنْ حَافَظَ عَلَى الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ، عَلَى وُضُوئِهَا، وَمَوَاقِيتِهَا، وَرُكُوعِهَا وَسُجُودِهَا، يَرَاهَا حَقًّا لِلَّهِ عَلَيْهِ حُرِّمَ عَلَى النَّارِ" روایت احمد. آلبانی آن را صحیح دانسته است.

[11] "مَنْ حَافَظَ عَلَى أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ قَبْلَ الظُّهْرِ وَأَرْبَعٍ بَعْدَهَا حَرَّمَهُ اللَّهُ عَلَى النَّارِ" روایت ابوداود، ترمذی؛ آلبانی آن را صحیح دانسته است.

[12] "إِذَا قَالَ الْعَبْدُ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ. يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: صَدَقَ عَبْدِي، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا، وَأَنَا أَكْبَرُ. وَإِذَا قَالَ الْعَبْدُ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ. قَالَ: صَدَقَ عَبْدِي، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا وَحْدِي. وَإِذَا قَالَ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ لَا شَرِيكَ لَهُ. قَالَ: صَدَقَ عَبْدِي، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا، وَلَاشَرِيكَ لِي. وَإِذَا قَالَ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ. قَالَ: صَدَقَ عَبْدِي، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا، لِي الْمُلْكُ، وَلِيَ الْحَمْدُ. وَإِذَا قَالَ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ. قَالَ: صَدَقَ عَبْدِي، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِي. ثم قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (مَنْ رُزِقَهُنَّ عِنْدَ مَوْتِهِ لَمْ تَمَسَّهُ النَّارُ" روایت ابن ماجه؛ آلبانی آن را صحیح دانسته است.

[13] "عَيْنَانِ لَا تَمَسُّهُمَا النَّارُ: عَيْنٌ بَكَتْ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ، وَعَيْنٌ بَاتَتْ تَحْرُسُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ" روایت ترمذی؛ آلبانی آن را صحیح دانسته است.

[14] "ثلاثة لا ترى أعينهم النار: عين حرست في سبيل الله، وعين بكت من خشية الله، وعين غضت عن محارم الله" روایت طبرانی در معجم کبیر؛ آلبانی آن را صحیح دانسته است.

[15] "لا يَمُوتُ لأَحَدٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ ثَلاثَةٌ مِنَ الْوَلَدِ تَمَسُّهُ النَّارُ، إِلاَّ تَحِلَّةَ الْقَسَمِ" روایت بخاری و مسلم.

[16] {وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا} مریم:71

[17] با اختصار، "شرح مسلم" تألیف نووی.

[18] "من دفن ثلاثة من الولد حرم الله عليه النار" روایت طبرانی در "الکبیر" و آلبانی آن را در "صحیح الجامع" صحیح دانسته است.

 

بازگشت به بالا

بازگشت به نتایج قبل

ارسال به دوستان

چاپ  
 

تبـلیغـا  ت

     

سايت اسلام تيوب

اخبار جهان اسلام

 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت نوار اسلام

دائرة المعارف شبکه اسلامی

 
 

 حـد  یـث

 

عمرو بن عاص رضی الله عنه  می‌گوید: از رسول خدا صلی الله علیه و سلم  پرسیدم: چه کسی را بیشتر از همه دوست داری؟ فرمود: «عایشه را». گفتم: از میان مردان، چه کسی را؟ فرمود: «پدر عائشه را». گفتم: سپس چه کسی را؟ فرمود: «عمربن خطاب را» و آن‌گاه مردان دیگری را نیز نام برد.
الاحسان فی صحیح ابن حبان (15/309)

 
 

نظرسـنجی

 

آشنایی شما با سایت از چه طریقی بوده است؟


لينك از ساير سايت ها
موتورهاي جستجو
از طريق دوستان